Tuesday, October 2, 2012

Antara Akal dan Kentut

Assalamualaikum kepada semua yang sudi menjengah blog aku ni.

Rasa cam dah lama tak update blog ni. Kali ni aku terbuka nak kongsikan sedikit ilmu yang aku ada ni. Semuanya bermula ketika seorang kawanku bertanya tentang satu masalah berkenaan dengan kondisi mereka yang menjadi makmum masbuq.

Korang tau kan apa tu makmum masbuq? Kalau tak tau, gi buka kitab atau tanya ulama' dan para ustaz apa itu makmum masbuq. Pendek cerita, soalannya berkaitan dengan "kalau kita tambah satu lagi raka'at solat sebab kita tertinggal, makanya kita telah terlebihlah baca tahiyat awal atau akhirlah kan?"

Kiranya, kawan aku ni buat kiraan matematiklah.

Maka, aku jawab. Petunjuk nabi yang jelas dan terang memberitahu, kalau kita tertinggal rakaat sebab masbuq, maka kita cukupkan rakaat solat kita setelah imam selesai memberi salam. Tak perlu kita peningkan akal kita mengira jumlah tahiyat yang kita baca.

Aku bawakan analogi mudah. Iaitu kalau agama ini dikira menurut logik akal, maka menyapu/membasuh di bawah sepatu/kasut but itu lebih afdal daripada menyapu/membasuh di atas sepatu? Korang tau pasal satu hadis tentang mereka yang memakai sepatu/kasut but yang menutupi buku lali dibolehkan tidak membuka kasut itu ketika berwudhu'? Aku jawab kat kawan aku ni sebagaimana jawapan  (tak silap aku) daripada sahabat Ali Radhiayaallahu'anhu, sebagaimana jawapan di atas tu. Sebab kalau logik akal, bawah kasut tentu lebih kotor berbanding atas kasut kan? Tapi dalam hadis, Nabi perintahkan menyapu di atas sepatu/kasut. Maka, akal kita harus sesuai dengan dalil, bukan kita sesuaikan dalil ikut selera akal kita. Kalau nak ikut akal kita, makanya banyak sungguhlah akal manusia di bumi ini kan?

Contoh mudah lagi,kalau kita sedang solat, dan kita terkentut. Batal tak solat? Sudah tentu batalkan. Tapi kenapa kita berwudhu' iaitu membasuh muka, tangan dan anggota wudhu' yang lain, tapi kita tak basuh pulak tempat keluar angin tu? Kalau kita ikut logik akal, sudah tentu punggung kita yang kotor dan berbau busuk sebab kentut keluar dari situ kan? Tapi kenapa kita basuh tempat lain pulak (wudhu').

Jawapannya sudah tentu begitu kerana ajaran Islam mengajarkannya yakni berwudhu kalau terbatal sebab kentut dan lain2 pembatal wudhu'. Moralnya, kalau masalah kentut saja AKAL harus tunduk kepada SYARI'AT ini, apa lagi masalah yang lain, kan? Kalau ada hadis yang belum boleh diterima akal kita, itu bukan salah hadis itu. Tapi itu salah akal kita yang tidak sehat.

Sekian kawan2..

No comments:

Post a Comment