Monday, October 15, 2012

Jom Kita Kenal Para Sahabat Nabi Yang di Jamin Syurga Siri 2

Kelebihan Abu Bakar Ash-Siddiq,

Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya di antara orang yang paling banyak mendermakan diri dan hartanya kepadaku adalah Abu Bakar. Andainya aku mengambil seseorang sebagai kekasihku, niscaya aku akan menjadikan Abu Bakar sebagai kekasihku. Akan tetapi, persaudaraan Islam sudah mencukupi (lebih utama). Jangan ada satupun pintu-pintu masjid yang dibiarkan terbuka kecuali pintu Abu Bakar."
( Hadith Riwayat Al-Bukhari)

Dari Umar bin Al-Khaththab, dia bertutur, "Rasulullah SAW menyuruh kami bersedekah, dan saat itu aku memiliki sejumlah harta. Aku pun berkata, 'Aku akan mengalahkan Abu Bakar jika hari ini aku menyedekahkan setengah hartaku.' Rasululllah SAW bertanya kepadaku, 'Apa yang kamu sisakan untuk keluargamu.?' Aku menjawab, 'Setengahnya lagi.'

Tidak lama kemudian Abu Bakar datang dengan membawa seluruh harta yang dimilikinya. Rasulullah bertanya kepadanya, 'Apa yang kamu sisakan untuk keluargamu?' Abu Bakar menjawab, 'Allah dan Rasul-NYA.' Maka aku berkata kepada Abu Bakar, 'Selamanya aku tidak akan pernah bisa mengalahkanmu.'

( Kitab Shifatush Shafwah, Ibnul Jauzi)

Moga kita sentiasa menjadikan jalan para sahabat sebagai ikutan. Amiiiin..

No comments:

Post a Comment