Sunday, October 28, 2012

Baru lega..

Hai u olls..

Lama rasanya aku x jenguk blog aku ni. Sibuk dengan kerja pun yer, sistem kat ofis ni problem pun ye.

Kali ni aku nak kongsi sket entry pasal sinki tersumbat kat rumah yang aku dok menyewa ni. Asal aku menyewa rumah flat jek, mesti masalah sinki tersumbat berlaku. Dulu masa sewa rumah kat Bangi pun cenggitu. Bukan sikit duit u olls nak repair2 masalah cam ni.

Kali ni aku menyewa kat tingkat bawah sekali. So, kata tukang paip, kalau rumah flat yang bawah sekali ni, sukar sket nak loloskan saluran sinki yang tersumbat ni. Sebab kena tau tang mana air kumbahan dari sinki ni mengalir keluar.

Mulanya puas aku dok cari tukang2 repair sinki tersumbat ni kat kawasan aku menyewa ni. Mana2 ada yang tampal iklan boleh repair sinki tersumbat aku akan call. Kena buat survey dulu, tgk mana yang murah. Ada yang amik caj sampai RM450.00. Amik kau! Sama cajnya dengan kadar sewa rumah aku sebulan! Tak patut. Al-hasil, wife aku survey pulak kat internet. Alhamdulillah, jumpalah En Hafiz namanya. Caj yang dikenakan pun agak munasabah, sekitar RM100.00 je. So apalagi, aku pun buatlah appoitment dengan mamat ni.

Bila tengok mamat ni buat kerja, memang agak kritikal masalah tersumbat saluran sinki rumah aku ni. Mungkin penyewa sebelum ni main buang je sisa2 makanan berlemak kat sinki. Ditambah lagi aku sekeluarga pulak duduk, lagilah menambahkan parah yang sedia parah ni. Hehehehe.

Tu dia, kalau korang nak tau, bau sisa2 lemak ni kalau dh terbiar lama, alahai, nak termuntah. Korang tengoklah sendiri gambar yang aku sertakan ni, cam najis pun ada ketulan2 lemak ni. Hehehehe.





Mula2 En Paiper ni jolok2 dulu lubang sinki kat dalam rumah. En Paiper ni nak cari kat mana lubang air ni akan mengalir. Susah gak sebab saluran yang dah tersumbat ni penuh dengan air+sisa2 lemak.

 Cam ni lah keadaan saluran sinki yang tersumbat. Boleh nampak air yang berwarna coklat tu. Bau dia, jgn cakaplah. Harum semerbak. Hahaha.

Semua aliran air kat dalam rumah akan keluar ikut sini.

Tapi saluran dari sinki akan keluar kat sini dulu, then barulah air akan mengalir kat gmbar atas tu. Masalah tersumbat tu berlaku kat lubang sini.


 Bila saluran yang terumbat dah dikenal pasti, En Paiper ni akan alirkan air kat lubang dari dalam rumah sambil menjolok getah boleh lentur supaya lemak2 tu keluar.




Korang tgklah bentuk lemak2 ni cam apa ek! Grrrr..









Air dialirkan kat lubang ni supaya saluran ni boleh clear..

Selesai masalah sinki yang terumbat. Terima kasih En Paiper a.k.a En Hafiz. Jasamu dikenang!





4 comments: