Tuesday, August 28, 2012

Rindunya aku kat dia..huhuhuhu

Rindunya Aku pada nya...

Hai, selamat membaca (ada ke agaknya yer yang baca blog aku ni, ke aku jek yang perasan.har har har)

Lani memang aku rindu sangat kat dia. Rindu sesangat. Rindu yang tak tertanggung lagik. Dulu masa aku duk johor, selalu jugaklah aku bertemu dengan nya. Kalau tak seminggu sekali, 2 minggu sekali, sebulan sekali. Paling koman pon ada jugaklah jumpa, walau tak kerap. Pendek kata rindu sangatlah.

Sejak pindah balik ke negeri tumpah darahku, selangor yang banyak jalan jem sana sini, tol sana sini, jarang dah aku nak bertemu dia. Tu pun kalau tetibe dpt info dia ada kat sini, kat sana. Barulah aku dpt jumpa.

Alhamdulillah, kawan lama aku dulu masa kat UTM, ada kerja kat KL nih. Dengan dia jugaklah aku dok pakat2 sama2 dok planning nak jumpa teman yang aku rindu sesangat ni. Alhamdulillah, cari punya cari akhirnya, dengar kabar awal September atau awal bulan semilan ni, aku dgn member lama aku tu nak start balik jumpa teman lama aku tu.

Aku nak mula balik datang kelas mengaji sunnah ni. Tu yang dah lama aku dok tinggal tu sejak pindah selangor ni. Rindu sangat nak belajar agama balik ni dari sumber2 yang benar dan shahih. Memanglah ramai ustaz2 dok bagi ceramah kat surau2 kat mesjid2, tapi itu ceramah, bukan kajian ilmiah agama. Ceramah dgn belajar agama ni lain. Ustaz2 yg dok ceramah, pong pang sana sini, input tak dpt byk. Kosong jek lebih. Kosong kosong ooooo..tu kata Najwa Latif lah. ggrrrr. Gelak2 sana sini, bukan menambah ilmu dan taqwa. Habuk pon tara..Isi ceramah guna akal sendiri, tafsir dalil ikut selera penceramah, ikut selera masyarakat. Takot jelaskan kebenaran sebab nak jaga periuk nasi.

That y lah aku dok cari kelas2 kajian agama yang jenis bukak kitab, di baca dalil satu2, di explain satu2 ikut pemahaman generasi salaf as-solih. Pemahaman para sahabat yang gurunya adalah Rasulullah, dan pemahaman ulama2 yang ikut jejak langkah mereka. Ulama2 lagu nilah yang kita mesti belajar ilmu dari mereka. Bukan ustaz2 yang suka buat lawak je. Sorry lah kalau ada yang terasa noo..

Alhamdulillah, izarul bila nak mula pergi belajar ni. aritu hang kata awal September.. nanti bagitau aku ek..boleh kita gi sama2..




3 comments:

  1. Kat Sepang tak silap aku..nak asah balik iman yang dah berkarat ni..huhuhuhuhu..kajian tauhid dan ilmu2 lain. Insya Allah bermanfaat.

    ReplyDelete