Wednesday, August 29, 2012

Frenster, FaceBook dan Kawan Lama

Frenster, Facebook dan Old Fren

ketika aku dok belek2 Fb aku, x tau nk buat apa, terlintas pulak aku nak masukkan entry ni kat blog aku yang tak ramai follower lagik ni..huhuhuhuhu.

aku ingat lagi, dulu aku ni "buta IT" sikit. Tak kenal komputer, tak kenal internet..bila start keje barulah aku terkial2 lagi nak belajar apa tu komputer, apa tu internet. Igt lagi masa mula2 aku masuk ke UTM, siap aku masuk kelas literasi komputer lagi..hehehe. kelas belajar komputer. Masa tu,apa kejadahnya lah nak kena tau menatang ni..belajar guna word, exel, power point dan segala bagai yang berkaitan. 

Bila lecturer minta aku selesaikan masalah matematik asas guna exel pon aku x reti..hehehehe..terkial-kial dok taip nombor2 kat keyboard masa tu..masa tu memang malu lah jugak,nak2 hampir semua coursemate aku masa tu dari sekolah asrama, MRSM..aku jek dari sekolah biasa yang "tercampak" masuk U. Tapi aku agak terbanggalah jugak bila satu2 budak2 yang berasal dari sekolah yang "pandai" dan "hebat" kena tendang dari UTM. Bila ramai nau budak2 kena kick dari U, kitorang gelarlah UTM ni Universiti Tendang Menendang. ahaks. Mujur aku masih setia bercouple dgn UTM sehinggalah usia couple kitorang 5 tahun je. Pastu aku pon say goodbye pada couple aku ni..gggrrrr..









Bila dah pandai sikit guna PC dan internet sehinggalah di alam pekerjaan, masa tu aku diperkenalkan dengan frenster sbagai alat komunikasi. Tu lah menatang pertama aku tau apa yg ada kat internet,selain boleh baca paper..hehehehe kira hebat jugaklah aku ni. Tu pon makwe aku yang ajar aku buka frenster (dulu makwelah,la ni dh jadi org rumah aku..hehehe). Terbocorlah pulak rahsia yang aku kenal muka wife aku melalui frenster.hahahaha. Igt lagi komen pd gambr wife aku yang buat aku kenal muka wife aku, "muka org tercekik udang".hahahah..ye kot udang? ke ketam? ke tulang ikan?. Whateverlah, yg penting perkataan tercekik tu ada. tgk jek gmbr wife aku dulu, terus terjatuh hati kat dia..hahahah..merah dah pipi aku ni..hehehe. Korang kena tau tau, yang aku ni di "jodohkan" dgn wife aku yg sekarang oleh hosmate aku masa bujang dulu. Tak pernah tgk muka, gunalah frenster..gggrrr. 







Lani frenster pon aku x tau wujud lagi ke tak sebab dah ada facebook pulak namanya.  Tapi frenster tulah jugak yg byk jasa kat aku..hehehe..Dulu aku pon tak ingat bila aku stat main dengan fb ni..seyes tak ingat..mungkin masa aku masih bermastautin di johor dulu kot..seingat aku lah, masa mula buka FB ni, ada gak terfikir apa nak buat dengan FB ni, cam tak menarik pon. Lama2 bila bleh terjumpa kawan2 lama, rasa cam best pulak FB ni..tapi aku mmg tabik springlah kat org pompuan ni. Sebab diorang boleh igt muka aku even muka aku dh makin hensom sekarang berbanding dulu..hahahha. Spesis aku pulak susah nk igt muka org, nama apa tah lagi..bila tgk, baca komen2 kawan2 yg lain, barulah boleh memorize balik zaman kecik2 dulu. Kiranya, FB ni jugaklah yang menemukan semula aku dgn kawan2 sejak dari alam tadika,sekolah rendah, kawan jumpa tepi jalan. kawan tersay hai kat mana2 ntah hinggalah ke alam U. Paling aku tabik kat kawan tadika aku, nama dia Rabiatul. Dia boleh igt muka aku dan kesah2 zaman dulu. Aku mmg seyes mula2 tak cam langsung dia..hahahhaa. Sorry kawan. Mekasih Rabiatul sebab kembalilkan mental aku ke zaman dulu..hahahaha. Best bila dpt berkomunikasi balik dgn kawan2 lama, cinta monyet lama..hahahaha (ada ke, tak igt aku). Ramai gak yang jemput dtg beraya di rumah masing2 sebab dh lama gile tak jumpa kan?





Okeylah, kang aku sambung lagi kalau idea mari..

Bye2 tata titu..

2 comments:

  1. muka tercekik udang yg tak tahan tu..hahaha..konpem buruk muka time tu..hahahaha

    ReplyDelete
  2. yup.. terkadang terusik jua jiwa bila terkenang zmn persekolahan dulu... ahakz....

    ReplyDelete