Tuesday, August 28, 2012

Isteri dan Singa.

Selamat Sejahtera.

Pernah dengar kesah seorang isteri bersama seekor singa?
Seorang isteri sangat bingung dengan tingkahlaku suaminya yang tidak patuh pada perintah Allah SWT. Maka isteri ini mendatangi seseorang yang disegani di daerah tempat tinggalnya.

Isteri: Saya mempunyai seorang suami yang sangat sukar utk saya ubah tingkahlakunya. Saya ingin mendapatkan cara utk menundukkan suami saya.
Penasihat: Pulanglah kamu dan bawakan kepadaku 3 helai kumis seekor singa.

Maka pulanglah isteri tersebut dlm keadaan bingung. Di mana ya mahu dicari kumis singa, singa saja sudah susah mahu jumpa.

Akhirnya dia berfikir dan akhirnya dia mula mencari jejak singa di dalam hutan. Maka dia berhasil menjumpai seekor singa lalu ditangkapnya dan dibawa balik ke rumahnya.

Maka dalam masa beberapa bulan, si isteri bisa menundukkan singa tersebut. Malah, isteri tersebut bisa memberi makan, mengusap-usap,menunggang singa tersebut. Maka suatu hari ketika si isteri sedang bersama singa tersebut, maka dicabutnya 3 helai kumis singa tersebut. Maka dibawanya kumis tersebut kepada orang yang dia minta nasihat sebelum ini.

Isteri: Saya telah mendapatkan 3 helai kumis singa dan apa yang perlu saya lakukan.
Penasihat: Wahai Ibu, Seandainya kamu bisa menunndukkan seekor singa, maka kenapakah kamu tidak bisa menundukkan suami kamu, yang mana seorang manusia biasa dan bukan singa?

Jadi, kepada semua yang sudi baca, kenapa aku bawakan kesah ini?

Moral of the story is seorang isteri boleh menjadi peranan untuk membentuk seorang suami agar menjadi suami yang soleh :D




No comments:

Post a Comment