Wednesday, August 29, 2012

Matematik Oh Matematik

Matematik oh Matematik.

Nak tulis entry ni sbb pagi tadi bila ofismate aku betanya tentang satu soalan berkaitan matematik. ofkos lah soklan ni berkaitan dengan kerja.

Soklan nya ialah hanya berkaitan penyelesaian matematik mudah sekolah rendah.

Soalannya begini:

Harga sebuah buku setelah diberi diskaun 35% ialah USD66.65. Berapakah harga buku tersebut sebelum diskaun diberi?

Aku tak bagi jawapan terus, tapi aku hanya biarkan opismate aku selesaikan soalan matematik mudah tersebut. Aku bagi hins, kalau kita dpt diskaun camner kita kira, so, utk jawab soklan tu just reverse je caranya daripada cara kita dpt harga setelah diskaun. korang yang baca mesti berkerut dahi kan.




Tulah, belajar tinggi2, belajar matematik pon dah jauh, bila dpt soklan camni, mesti lupa camner nak kira ek. samalah cam aku jugak dulu..dah biasa dgn matematik lanjutan, math tambahan, mekanik kuantum, fizik matematik dan segala bagai subjek matematik peringkat universiti yang mudah je nak jawab. tapi bila dpt soklan math mudah..alamak camne ni..hahahhaa..

Kenalah bukak buku matematik sekolah rendah kawan2 ku semua. kang anak2 nak tanya masalah matematik, camno tu jang..hehehehe..

Maaf kengkawan semua.

bye2..tata titu..

1 comment: