Tuesday, August 28, 2012

Kontroversi ke ni ek?

Selamat Sejahtera.

Seorang Isteri berdoa supaya tidak dipoligami?

Aku ada mendengar satu kajian agama dan ada seorang penanya bertanya kepada si ustaz.

Apakah seorang isteri boleh berdoa dalam doanya supaya suaminya tidak berpoligami dan dipoligami oleh suaminya?



Jawapan si Ustaz:

Seharusnya poligami itu tidak dimusuhi. Kaedahnya begini. Cube kita cubit peha kita, maka peha lagi satu terasa juga. Cuba ditanyakan kepada para janda2, yang hidupnya sangat derita, atau gadis2 yang mahu menikah tetapi tidak menemukan calon suami yang baik dari segi agamanya?

Kalaulah si isteri berdoa supaya para suami tdk menikah lagi, dan ditakdirkan dia menjadi isteri yang pertama, maka Allah sebenarnya yang telah mentakdirkan anda menjadi isteri yang pertama (berpoligami).

Cuba si isteri bayangkan anda seorang janda atau seorang perempuan lanjut usia atau seorang gadis yang takut dirinya dinodai, maka mungkin anda mahu isteri2 diluar sana berdoa supaya mereka tidak dipoligami? Sungguh derita hidup si ibu2 tunggal yang hidupnya derita tanpa suami di sisi.

Si isteri selalu merasakan suaminya adalah milik dia secara mutlak, tidak boleh ada orang lain dalam hidup suaminya melainkan dia, tidak boleh ada pembahagian kasih sayang oleh suaminya selain dia. Ini lah yang menjadi masalah. Mau hidup semati. Cuba bayangkan, selama ini tidak ada yang pernah membantah apabila mahu penambahan anak. Tidak pernah ada seorang anak cakap pd makayahnya, jgn ditambah lagi adik, dengan ditambahnya adik nanti cinta dan sayang ayah akan berkurang kepada si anak yang pertama. Tidak pernah ada terjadi begini. Malah, dengan bertambahnya anak, cinta dan sayang ayah tetap sama. Anak2 yang begitu jujur ini tidak takot jika bertambahnya adik2, maka cinta ayahnya akan berkurang.

Begitu juga halnya dengan seorang isteri. Seharusnya terbuka dalam permasalahan ini. Mendoakan seperti ini tidak harus terjadi. Malah seorang isteri seharusnya berusaha supaya si suami tidak berkahwin lain. Bagaimana caranya? Seharusnya si isteri harus tahu bahwa para suami ini tidak selalu berfikir mahu menikah lagi terus menerus. Malah kami para suami ini berfikir seribu kali sebelum kamu berfikir kami mahu kawen lain. Kenapa? Kerana keberadaan kamu sebagai  isteri kami. Sebabnya, kamulah yang sangat perihatin kepada kami ,sangat cantik dimata kami, yang menjaga anak2 kami, yang mendidik anak2 kami. Hal2 seperti ini yang harus dijaga oleh seorang isteri terhadap suaminya. Maka suaminya akan terus melekat dengan isteri, dengan usaha berdoa menjadi isteri yang terbaik buat suami.

Seharusnya semua tahu bahawa poligami itu adalah sunnatullah yang telah ditetapkan Allah 50 ribu tahun sebelum diciptakan langit dan bumi ini.




Begitulah secara ringkas penerangan si ustaz. Semoga bermanfaat.

- Tak pernah berfikir mahu menikah lain, melainkan takdir sebaliknya mendahului aku-


No comments:

Post a Comment