Monday, November 5, 2012

Mengajar Umainah Berfikir...

Assalamualaikum semua yang sudi jengah2 blogaku yang ntah apa2 ni. Grrrr.

Kali ni aku nak berkongsi cerita tentang keletah anak kedua kau, Umainah.

Umainah ni, aku perasan seorang yang cepat ilang fokus bila buat sesuatu. Kalau nak mengajo dia mengaji tu, alahai, cepat nau "boring" dia tu terserlah.

Kadang2 si akak dia, Unaisah pun malas nak layan kerenah adiknya. Nak2 bila time aku suruh Unaisah ajar adiknya mengira. Unaisah dah bijak mengenal nombor2, huruf2, gambar2..jadi mintalah akaknya layan si adik. Tapi adiknya pulak cepat ilang fokus. Angin jugaklah akaknya ni.

Aku ada beli satu alat permainan yang boleh mengajar anak2 berfikir dan selesaikan masalah.

Kali ni, aku biarkan Umainah buat sendiri dan susun permainan itu sampai siap. Alhamdulillah, berkat aku tak "layan" permintaan dia utk tolong buatkan, akhirnya Umainah berjaya siapkan permainan tersebut. Syabas anakku!!



Unaisah sedang membaca buku, manakala Umainah sedang berusaha menyusun blok2 itu mengikut saiznya.


Akhirnya siap juga "bangunan" yang berjaya dibina Umainah. Tapi....


..... bila Umainah rasa dia dah terrer, dia mula bosan sebab rasa diri dah pandai sangatlah tu. hahahaha..Sabo jelah..

No comments:

Post a Comment