Thursday, November 22, 2012

Jom Kita Kenal Para Sahabat Nabi Siri 3

Assalamualaikum semua. Bertemu kita lagi. Lama rasanya aku tak update blog aku ni disebabkan kerja yang banyak.

Ok, aku nak sambung berkenaan sahabat Nabi yang paling mulia, Abu Bakar Ash-Shiddiq RA.

Keutamaan Abu Bakar ash-Shiddiq di sisi Nabi tidak perlu diragukan lagi. Beliau adalah orang pertama yang masuk Islam, beliau juga adalah salah seorang dari 10 orang sahabat yang dijamin Syurga, beliau Khalifah pertama dari Khulafa' Ar-Rasyidin dan dia adalah teman Nabi ketika berhijrah ke Madinah. Bahkan dalam satu riwayat oleh Imam At-Tirmidzi dengan sanad yang shahih, bahawa Nabi SAW berkata kepada Abu Bakar:

" Kamu adalah sahabatku di telaga Syurga dan sahabatku di Gua Tsur."

Begitulah hebatnya seorang lelaki yang bernama Abu Bakar ini. Sehingga ada ayat Al-Quran yang diturunkan khusus menceritakan tentang beliau,

" Jika kamu tidak menolongnya (Muhammad), sesungguhnya Allah telah menolongnya, iaitu ketika orang-orang kafir mengusirnya (dari Makkah), sedang dia salah seorang dari dua orang ketika keduanya berada dalam gua, ketika itu dia berkata kepada sahabatnya: 'Janganlah engkau bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.' Maka Allah menurunkan ketenangan kepadanya (Muhammad) dan membantu dengan bala tentera (Malaikat-malaikat) yang tidak terlihat olehmu, dan DIA menjadikan seruan orang-orang kafir itu rendah. Dan firman Allah itulah yang tinggi. Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana." (QS. At-Taubah:40).

Dalam Shahih Bukhari dan Shahih Muslim, dari Anas bin Malik, disebutkan bahawa ia bertutur,

"Suatu ketika, Abu Bakar menceritakan: 'Aku melihat kaki-kaki kaum musyrikin tepat di atas kepala kami ketika sedang bersembunyi di Gua Tsur. Kemudian aku berbisik kepada Rasulullah SAW: 'Wahai Rasulullah, andaikata salah seorang dari mereka melihat ke arah dua kakinya, pasti dia melihat kita yang berada di bawah kaki mereka ini.' Beliau pun menjawab, 'Hai Abu Bakar, apakah kamu mengira kita hanya berdua? Sungguh, Allah-lah yang ketiga (yakni sebagai pelindung kita)."

Oleh yang demikian, akal yang waras dan sehat tidak mungkin sanggup mengkafirkan Abu Bakar, sepertimana golongan2 Syiah Laknatullah yang sanggup mengkafirkan ahli Surga ini, teman rapat Rasulullah ini. Sedangkan kedudukan mereka (golongan Syiah dan yang sealiran dengan mereka) pun belum tentu di akhirat nanti, malah mereka berani mengkafirkan Abu Bakar.

Sedangkan Allah telah meredhai para sahabat, sebagaimana firman Allah dalam Surah At-Taubah: 100:

" Dan orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) di antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah. Allah menyediakan bagi mereka Syurga-Syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agung."

Bahkan Rasulullah SAW sendiri bersabda, " Janganlah kalian mencaci maki seorang pun dari para Sahabatku. Kerana sesungguhnya andaikata salah seorang di antara kalian menginfakkan emas sebesar Gunung Uhud, maka tidaklah (infak kalian) itu setara dengan satu mud yang diinfakkan para sahabatku, bahkan setengahnya pun tidak." (HR Bukhari)

Nah, dalil ini bagaikan petir yang menyambar ke kepala2 orang Syiah dan sealiran dengan mereka, jangankan kata mengkafirkan, mencaci saja tidak boleh! Apatah lagi mereka2 yang sanggup mengkafirkan para sahabat.

Moga kita tidak termasuk ke dalam pemahaman yang menyimpang dari ajaran Islam yang benar dan shahih.

Berjumpa di lain kesempatan. tata titu.





No comments:

Post a Comment