Thursday, June 6, 2013

Ayam Jantan Kek Kampong Den Bertelur?

Wow!!! Berita gempaq ni..Ayam Jantan peliharaan mak aku kek Kampung Batang Nyamor, Kota, Negeri Sembilan bertelur? Biar betul ni mak?. Huhuhuhu.

Hujung bulan Mei hari tu, aku balik kampung untuk bercuti. Mak aku pulak, Puan Asmah Abdul Aziz, tunjukkan kat aku sebiji telur yang saiznya tersangatlah kecil, lebih kurang satu inci = setengah ibu jari aku yang comey. (hahahaha). Mak aku kabarkan yang itu ialah telur ayam jantan!. Erk? Betui ka ni?

Tetiba teringat dialog si Bujang Lapuk dalam Filem P Ramlee ketika Pendekar Mustar bertanya kepada Aziz Satar, "Anak ni kerja apa?" Tanya Pendekar Mustar. "Saya ni kerja menunggu ayam jantan bertelur." Jawab Si Aziz. Ooo..Ropenya adalah ayam jantan bertelur ek? Entahlah..Meh tengok gambau2 kat bawah ni ha.


Nilah telur ayam jantan tu. Nak tgk lagi betapa kecilnya ia?

Ni aku bandingkan dengan telur ayam biasa yang beli kat kedai tu. Ala, yang coklat tu telur ayam kena enjet.

Ni pulak aku bandingkan dengan telur ayam kampung. Telur warna putih tu telur ayam kampung. Telur ayam kampung yg dah kecik tu, lagi kecik telur ayam jantan ni.

lagi perbandingan..

Telur ayam jantan kampung vs telur ayam kampung betina(warna putih)

Ukuran telur ayam jantan kampung lebih kurang seinci.

Saiz telur ayam kampung betina lebih kurang 1.5 inci.


Ni telur ayam kampung yang biasa dari ayam betina le..Hehehe


Perbandingan saiz telur ayam jantan dengan telur ayam kampung betina.

Ropenya bila aku minta tolong Mr Google cari, memang ada kes ayam jantan bertelur. Hmmm..





No comments:

Post a Comment