Thursday, January 3, 2013

Menanti Buah Hati..1

Buah Hati..Apa itu Buah Hati?

Ha..buah hati yang aku maksudkan ni ialah anak. Jadi, buah hati adalah satu kurniaan daripada Allah yang sangat berharga buat ibubapa. Dan juga merupakan satu amanah dari Allah SWT.

Isteri aku la ni dah sarat hamil, dah nak masuk 9 bulan. Kiranya aku ni tengah menghitung detik2 yang mendebarkan untuk menanti kelahiran anak aku yang ke tiga.

Jadi, terfikirlah untuk aku kongsikan serba sedikit ilmu yang aku ada ni, berkenaan sunnah-sunnah yang dianjurkan Rasulullah ketika buah hati kita lahir ke dunia. Insya Allah sunnah-sunnah ketika bayi itu lahir yang aku nukilkan ini, shahih rujukan serta sumbernya. Apa yang penting, ia tidak lari dari sunnah Rasulullah, bahkan apa yang penting juga, jauh dari bid'ah2 serta khurafat2 yang biasa diamalkan oleh segelintir masyarakat kita.

Insya Allah jika berkesempatan, aku akan bahagikan kepada:

1.Bab Sebelum Anak itu Lahir
2. Bab Ketika Anak itu Lahir
3. Bab Bid'ah-Bid'ah Di dalam kehamilan dan Kelahiran

Semoga Allah memberi aku kekuatan untuk menyebarkan sunnah Rasulullah yang mulia ini.

No comments:

Post a Comment