Friday, January 4, 2013

Sebelum Anak itu Lahir Siri 1

Kepada yang ada membaca entry aku sebelum ni, tentang Buah Hati, aku ada bagitau nak nukilkan sunnah2 berkaitan dengan anak ni.

Untuk bab pertama ni, aku mulakan dengan:

BAB: SEBELUM ANAK ITU LAHIR.

Islam Mengharamkan Tidak Mau Anak Kerana Takut Miskin

Allah berfirman dalam Surah Al-An'aam: 151 yang bermaksud:

"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kemiskinan (kamu). Kami (Allah) akan memberi rezki kepada kamu dan kepada mereka."

Dan firman-NYA lagi:

"Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut miskin. Kamilah yang akan memberi rezki kepada mereka dan juga kepada kamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah satu dosa yang sangat besar." (Al-Israa':31)

Kalau kita tengok, berapa ramai yang memberi alasan tidak mau anak kerana takut miskin, ekonomi belum stabil dan lain2 lagi. Semua itu dibantah oleh Allah SWT yang Maha Mengetahui segala-galanya.

Dan inilah yang dibatalkan oleh Islam ketika Nabi SAW bersabda pada Hajjatul Wada' sewaktu beliau wukuf di Arafah:

"Ketahuilah! Segala sesuatu dari urusan jahiliyyah berada di bawah kedua telapak kakiku dibatalkan." (HR Muslim)

Salah satu urusan jahiliyyah ialah membunuh anak-anak mereka kerana kemiskinan atau takut miskin!! Maka kaum muslimin yang tidak mau anak dengan iktiqad/keyakinan takut miskin atau takut tidak boleh beri anak makan atau..atau..bla ...bla.. Samalah keyakinan mereka ini dengan keyakinan orang2 jahiliyyah meskipun mereka tidak membunuh anak-anak mereka.

Di samping itu Islam menganjurkan untuk mempunyai anak yang ramai.

Hal ini ketika rasulullah mendoakan seorang sahabat yang mulia, Anas Bin Malik:

"Ya Allah. Banyakkanlah hartanya dan banyakkanlah anaknya dan berkatilah apa Engkau telah berikan kepadanya. (HR Bukhari)

Keutamaan mempunyai ramai anak ni banyak sey.

Antaranya, hadis riwayat Ibnu Majah, Ahmad, Bukhari, iaitu:

Dari Abu Hurairah RA, dia berkata, Telah bersabda Rasulullah SAW, "Sesungguhnya ada seseorang yang diangkat (ditinggikan) darjatnya di jannah (syurga)." Lalu dia bertanya (terheran), "Bagaimana aku bisa mendapat ini (yakni darjat yang tinggi di syurga)?"

Dikatakan kepadanya, "(ini) disebabkan istighfar (permohonan ampun) dari anakmu kepada Allah untukmu."

Jadi, kepada para ibubapa, termasuk aku ni, ajarilah dan didiklah anak-anak kita dengan pendidikan agama yang benar, agar anak-anak kita kelak boleh menjadi saham kita di alam kubur nanti. Rasulullah SAW bersabda,

"Apabila manusia itu telah mati maka terputuslah dari semua amalnya kecuali tiga perkara, Sedekah jariyah, Ilmu yang bermanfaat dan dimanfaatkan dan anak yang soleh yang mendoakannya." (HR Muslim dari Abu Hurairah)

Berjumpa lagi di Siri 2 ya...

No comments:

Post a Comment