Friday, October 25, 2013

Nombor Kecemasan 999 ni memang Operator Lambat Jawab ke?

Mesti ada yang tertanya-tanya apa kes yang berkaitan dengan tajuk di atas ye?

Ha, semalam, tepatnya 24 September 2013, jam 1830, masa aku on the way nak balik rumah dari pejabat, berlaku lagi eksiden depan mata aku. Entahlah, ni dah kali berapa aku pun tak ingat, kemalangan berlaku depan aku a.k.a depan kereta aku.

Motor berlanggar dengan kereta.

Puncanya, makcik yang drive kereta ni, parking kete dia kat lorong kecemasan kat Elite highway menghala ke Bandar Saujana Putra (kat rumah aku lah). Dah parking kat lorong kecemasan, tapi makcik ni tak bagi lampu kecemasan dan letak kon kat belakang kete dia. So, bagi penunggang motosikal ni, kadang-kadang tak terperasan kereta di depan ni tengah gerak ke tak. Alih2 bila dah dekat dengan kereta barulah perasan yang kereta tu pegun a.k.a tak bergerak. Nak ngelak memang tak sempatlah. So, bedebum. Motor berlanggar dengan motocar.

Aku yang tengah kusyuk drive belakang motor tu terperanjat tengok penunggang motor tadi terjatuh depan kereta aku. Alhamdulillah, dia sempat bangun untuk mengelak aku dan kereta2 lain menggilis dia. Mujur, Allah selamatkan dia dan aku. Namun, brader motor tu, rebah jugak kat tepi highway. Kakinya tak boleh nak gerak. So, aku pun amik keputusan call talian kecemasan 999, untuk dapatkan ambulans. Ye lah, risau kan, kot2 ada kecederaan parah pada brader motor ni. Tapi yang buat aku geram, banyak kali aku dail 999, line ada, tapi tak ada orang jawab. Patut ke? Kata talian
kecemasan, sepatutnya kenalah cepat jawabkan. Banyak kali jugaklah aku dial 999 tu. Akhirnya aku mengalah, malas nak dial lagi bila talian tidak bersambut. Aku tawakkal jelah moga ada peronda plus atau polis lalu. Alhamdulillah, plus ronda dan polis datang ke tempat kejadian.

Aku tanya brader tu, nak bawa ke hospital tak. Brader tu tak menjawab, tapi dia cuba untuk bangun. Pengguna2 lain ramai dah berhenti melihat apa yang berlaku. Ada yang tolong tengok, ada yang tolong startkan motor brader ni. Biasalah, bila dah berlaku eksiden kat highway, apa lagi, jemlah jalan kan?

Alhamdulillah, brader tu boleh bangun tapi kesian juga tengok dia dengan luka2 kat muka, seluar koyak, lutut berdarah....Lastly polis minta setel kat exit bandar saujana putra untuk elak kesesakan lalulintas.

Aku eskotlah dari jauh brader ni bawa moto dia balik sampailah exit bdr saujana putra.

Seorang penunggang tolong hidupkan enjin motorsikal yan terlibat kemalangan.

Keadaan kereta yang dilanggar.

Aku eskot dari belakang brader tu untuk exit ke Bdr Saujana Putra.



No comments:

Post a Comment